360° BRNDWR #2 INLAND TERRITORIES

26-09 2015 t/m 30-07- 2016

2016

Viewmaster Projects presenteerde in 2015 > 2016 de tweede episode van 360° BRNDWR. Een vierzijdig videokunstwerk in de bovenste glazen verdieping van de 25 meter hoge toren van de Brandweerkazerne aan de Capucijnenstraat 21 te Maastricht. Het site-specific videokunstwerk was te zien vanaf de straten rondom de toren. Tien maanden lang, iedere avond vanaf zonsondergang tot 23.00 uur.

De tweede episode ‘Inland Territories’ was gemaakt door Persijn Broersen & Margit Lukács. Viewmaster Projects heeft het kunstenaarsduo een opdracht kunnen geven om een uniek en site specific videokunstwerk te produceren op de grote panoramisch raampartijen van de monumentale oude brandweertoren (met vier ramen van 620 cm bij 210 cm.).

‘Inland Territories’ was een zich over 360 graden bewegend universum van de verschillende aardse klimaatzones, waaronder de jungle, de alpen, een noordelijke ijszee en een aan Ruysdael herinnerend bos in de duinen. De iconische landschappen waren naadloos met elkaar verbonden, waarmee er een utopische representatie van de wereld werd samengebald in de Brandweertoren.

Het sculpturale videowerk was gebaseerd op een Frans behang uit 1855, één van de eerste voorbeelden van een reproduceerbaar, panoramisch behang. Het panorama sierde in de negentiende eeuw de muren van talloze huizen, waarbij de gegoede burger zich voor het eerste de exotische buitenwereld kon toe-eigenen door het aan zijn eigen muren te bevestigen; een vroeg voorbeeld van een kunstmatige realiteit. Rond die tijd begon de industriële revolutie, wat onder andere leidde tot het vervagen van de grenzen tussen kopie en origineel, tussen fantasie en realiteit. De industrialisatie leidde tot een ongeremd gebruik van ornament als vluchtmethode, zoals het creëren van een illusie in je eigen huis.

‘Inland Territories’ is een artistieke voortzetting op Broersen & Lukacs’ werk ‘Les Zones Terrestres (2013); een ruimte waar het panorama op hout gedrukt de toeschouwer geheel insloot. In “Inland Territories” werd dit landschap in beweging gezet en naar de publieke ruimte getransformeerd.

De brandweertoren veranderde in een binnenstebuiten gekeerd ruimteschip waarbij de wereld zich in de afgesloten uitkijktoren bevond in plaats van erbuiten. Kijkend naar de lucht, in de schemer en duisternis, gleed er een landschap voorbij waarbij elke zijde van de Brandweertoren de toeschouwer voortdurend een ander vergezicht voorschotelde. Op dit ‘onbewoonde eiland’, omringd door woeste zee, stond alles op losse schroeven en was de wereld een wankel schouwspel.

Het videopanorama  van Broersen en Lukács was geheel virtueel opgebouwd en laag voor laag gereconstrueerd en gemodelleerd met behulp van 3D-software. Bomen en planten en zelfs de zee bestonden alleen uit oppervlakte, een holle werkelijkheid die oneindig vervormbaar is.

360° BRNDWR – De serie

360° BRNDWR geeft Nederlandse kunstenaars de kans een nieuw semi-permanent ruimtelijk videowerk te maken dat zich specifiek verhoudt tot de karakteristieken van de toren en de publieke ruimte.  Gemaakt zijn Glow van Driessens & Verstappen (2014 – 2015) en Inland Territories van Broersen & Lukács (2015 – 2016) ‘Ms. Candelabra’s Platform of Light’ van Wineke Gartz (2016 – 2017) en Pan O’Rama van Saskia Olde Wolbers, (2017 – 2018).

360° BRNDWR #2 is mogelijk gemaakt door: het Mondriaan Fonds (Opdrachtgeverschap), Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, Gemeente Maastricht, Provincie Limburg, Ipal en WOM Belvédère, Stichting Brand Cultuurfonds Limburg en ontwerpbureau B2B.