Christmas Blues

 

Christmas Blues, De Annex, (tijdelijke museumruimte Museum Weert)

13 december 2018 tot en met 27 januari 2019

De expositie Christmas Blues toonde, uitgaande van de titel, een selectie uit de kunstwerken en historische gebruiksvoorwerpen van het museum waarin de kleur blauw de hoofdrol speelt. Een verrassende nieuwe kijk op de collectie en een voorproefje van de nieuwe benaderingswijze van de collectie van het nieuwe museum in de toekomst. De expositie Christmas Blues, verwees ook naar een maatschappelijk probleem: veel mensen zitten, in wat een warme en gezellige periode zou moeten zijn, alleen thuis. Ze hebben last van de “Christmas Blues”. Het museum probeerde zich op een andere manier tot de kerst te verhouden dan kerststalletjes, de kleuren groen, rood en goud.

Als vormgever van deze tentoonstelling in een oud winkelpand probeerde ik de kleur blauw te infiltreren in de tentoonstelling op een subtiele maar ook onmisbare manier. De wijze waarop dit gestalte kon krijgen was door de ramen vrijwel in zijn geheel te laten beplakken met een transparante blauwe folie. De ruimte binnen kreeg -van buitenaf gezien- in zijn geheel een blauwe gloed. Als men andersom, van binnen naar buiten keek door de grote raampartijen, dan werd de wereld buiten ook transparant blauw. De blauwe gloed in de tentoonstellingsruimte was zacht en niet zo dominant dat de collectiestukken van kleur veranderden. De hoeveelheid zonlicht bepaalde de blauwe gloed op de witte en grijze muren in de ruimte. Een tweede belangrijk vertrekpunt was het lelijke systeemplafond. Het kon niet weg, en ‘ontkennen’ kon ook niet. Het inzetten in de vormgeving van de tentoonstelling was de mijns inziens de beste oplossing. Het ontwerp van de 7 vitrines is dan ook zo gemaakt dat ze van de vloer af verdwenen in het plafond. Ze hadden dan ook hetzelfde formaat als de plafondtegels en werden geplaatst in het stramien van het plafondsysteem. De muren en vitrinezuilen zijn zachtgrijs geschilderd, op de vloer een blauw tapijt over de houten OSB-vloer.

Ontwerp en coördinatie: Bart van den Boom. Collectieselectie: John van Cauteren. Tentoonstellingsbouw en technische realisatie: Jeroen van Bergen en Marc de Vree. Grafische vormgeving: Studio Eijkenhorst.