Oud Papier?

30 oktober 2011 t/m 4 november 2012

2012

Van 30 oktober 2011 t/m 4 november 2012 presenteerde het Cuypershuis de openingstentoonstelling ‘Oud papier?’. Aanleiding was de unieke vondst op een zolder van het Cuypershuis. Meer dan 350 sjablonen en ontwerptekeningen uit de werkplaats van Nederlands belangrijkste architect uit de 19de eeuw zagen na 80 jaar weer het daglicht. Een ruime selectie gerestaureerde sjablonen en ontwerptekeningen, gemaakt voor decoraties uit verschillende periodes en stijlen, vormde de rode draad in de tentoonstelling ‘Oud papier?’.

De tentoonstelling presenteerde voor het eerst delen van de vondst; zowel een grote selectie gerestaureerde kleurrijke sjablonen en ontwerpen, als onbehandelde exemplaren. De nieuwe collectie vormt het vertrekpunt voor verhalen over Cuypers’ motieven en inspiratiebronnen. De sjablonen geven inzicht in het gebruik van de ‘papieren werktuigen’ en zijn de basis geweest voor de zoektocht naar verbanden tussen de vondst en uitgevoerde projecten. Ook de herwaardering voor de decoratietechnieken van Cuypers (waaronder het Rijksmuseum) en de sjabloontechiek in hedendaagse vormgeving en ‘street art’ kregen aandacht in de expositie.

Naast uitkomsten van het onderzoek en de presentatie van de meest aansprekende sjablonen en ontwerpen toonde ‘Oud Papier?’ ook een groots opgezette plafonddecoratie, filmbeelden van zowel de restauratie van een enkel sjabloon als de restauratie van het  Rijksmuseum en een grote graffiti waarvoor de sjabloonontwerpen van Cuypers de inspiratiebron zijn.

Oud Papier opende met een deel van de oorspronkelijke niet gerestaureerde sjablonen een aantal bijzonder exemplaren en een stop-motion filmpje waarin duidelijk te zien was hoe een vieze oude sjabloon weer schoongemaakt werd. Vervolgens stapten de bezoekers letterlijk onder een 6 meter hoge boog met daarop sjabloonontwerpen van Cuypers (geinspireerd op de Bibliotheek van het Rijksmuseum), Het daaropvolgend hoofdstuk vertelde in negen speciaal ontworpen vitrines (ontworpen als tekentafels en opgesteld als in een werkplaats zoals Cuypers die had) het verhaal van verschillende sjabloon technieken.

In de tweede zaal werd met de zelfde ‘lessenaars’ het verhaal verteld van de matching tussen de vonst en daadwerkelijk uitgevoerde ontwerpen. Het vierde hoofdstuk vertelde over sjabloon-technieken vanuit de prehistorie tot het  eigentijdse hergebruik door jonge ontwerpers, aangevuld met een wandvullende graffiti waarin de sjablonen van Cuypers in verwerkt waren.

Vormgeving: Bart van den Boom ism Atelier de Vree. Tentoonstellingsbouw: Atelier de Vree. 
Samenstelling: Bart van den Boom en Jennik van der Varst. Historisch onderzoek: Jennik van de Varst.